José María Yturralde Premi Nacional d’Arts Plástiques 2020

Des de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, volem donar nostra més sincera enhorabona a José María Yturralde per la recent concessió del Premi Nacional d’Arts Plàstiques 2020, pel desenvolupament d’una obra experimental en la qual ha connectat creació i investigació.
Com bé rememora Yturralde de manera afectiva, la seua relació amb la nostra institució es remunta a l’any 1958, quan va ingressar com a alumne a l’Escola Superior de Belles arts de Sant Carles. En 1964 va ser nomenat professor ajudant becari en l’assignatura de retrat i en el curs 1976-77 va ser contractat com a professor interí en la classe de dibuix decoratiu, generant-se un vincle com a docent que es renovaria després de la conversió de l’Escola en Facultat de Belles arts i la seua adscripció a la Universitat Politècnica de València, incorporant-se definitivament com a professor de pintura en el curs 1979-80. En 1994 va guanyar la Càtedra d’Universitat en l’Àrea de Coneixement Pintura, romanent com a catedràtic fins a la seua jubilació en 2002.
El jurat ha reconegut “la seua trajectòria amb un alt nivell d’experimentalitat, que ha connectat art i ciència, i en la qual destaca la seua labor d’investigació espacial i formal i la seua tasca docent en el camp de la investigació dels paràmetres matemàtics, al costat dels artístics”.
La nostra Sala Josep Renau va acollir en 2018 l’exposició transfinit.yturralde, un merescut homenatge a l’artista, professor i alumne d’aquesta Facultat, coincidint amb el lliurament de la Medalla de Sant Carles 2018 que se li va atorgar en reconeixement a la importància de la seua obra.

José Galindo Gálvez
Degá Facultat BBAA